7tilføjet af

Kører Danske tog med ERTMS ?

I forlængelse af den frygtelige ulykke i Spanien, hvor mange er døde og kommet til skade, bliver man utryg ved spørgsmålet om en sådan ulykke også er muligt i på BaneDanmarks strækninger.
Det er jo kendt at signalsystemet ikke er helt up to date, så derfor må man gå ud fra at der muligvis er samne mangler i Danmark, som der er i Spanien.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/07/25/093138.htm
tilføjet af

ERTMS langtidsplanlægning

Det er planlagt og kommer sikkert inden 2020.
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=14772
Men lige netop den slags ulykke vil nok ikke ske i Danmark, da der ikke køres helt så hurtigt, og der er heller ikke så skarpe sving ude på strækningerne.
tilføjet af

ERTMS langtidsplanlægning tak for link

Det med hastigheden er jeg nu ikke så imponeret over. Om man stopper så brat op fra 140 eller 190, er nok lidt underordnet 😉
I Spanien var hastigheden fastsat til 80, hvilket vist ikke blev overholdt.
🙁
Jeg har kigget lidt på hvilke tog som der køres med, det er, så vidt jeg kan konstatere, ikke nogen som benyttes nogen steder i Danmark.
Hvilket jo er meget betryggende 🙂
tilføjet af

Noget lignende skete ved Sorø i 1988.

Så vidt jeg husker, var der tale om en ung lokomotivfører, uden megen erfaring, som kørte med alt for stor fart ind mod Sorø station. DSB "slap" med 8 dræbte ved den lejlighed.
tilføjet af

Bør ikke kunne ske

Det bør slet ikke kunne ske.
Jeg husker også en ulykke ved Odense, hvor de kørte sammen på en bro.
På Youtube kan man se selve ulykken i Spanien.
http://www.youtube.com/watch?v=oH_IjAxDwLo&feature=youtube_gdata_player
Virker linket ikke, så kan man søge på Santiago de Compostela.
tilføjet af

Noget må være galt

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/07/28/0728230347.htm
Uanset hvad, så må der være noget som ikke hænger sammen i det Spanske sikkerhedssystem.
Lokomotivføren kan umuligt have hele ansvaret.
Tog der kører på EL kan man jo 100% styre ude fra, for der er monitorering på dem kontinuerligt.
Et dieseltog kan man måske snyde til at køre for hurtigt, men det bør ikke kunne lade sig gøre med EL.
Der var noget med et af de nye Danske tog, som ikke kunne stoppe på Fyn, for noget tid siden. Derfor kan det være interessant om der generelt er en fejl, f.eks. i bremsesystemerne.
Kører der tog i Danmark som helt eller delvis benytter samme komponenter eller systemer som i de Spanske tog ?
Der er jo ikke tusinder af forskellige systemer eller komponentleverandører, så det er jo meget sandsynligt at der kan være overensstemmelse.
tilføjet af

Kører Danske tog med ERTMS ?

Jeg tager ærlig talt ikke sikkerheden på skinnenettet særlig tungt. Jeg mener ikke nye systemer skal prioriteres specielt højt. Der er i Danmark meget få uheld og jeg mener pengene kan bruges meget bedre.
En milliard postet i sikkerhed på skinnenettet kan MÅSKE redde ganske få liv. Bliver de i stedet brugt på f.eks. sundhedsvæsenet vil de kunne gøre meget mere gavn.

I forlængelse af den frygtelige ulykke i Spanien, hvor mange er døde og kommet til skade, bliver man utryg ved spørgsmålet om en sådan ulykke også er muligt i på BaneDanmarks strækninger.
Det er jo kendt at signalsystemet ikke er helt up to date, så derfor må man gå ud fra at der muligvis er samne mangler i Danmark, som der er i Spanien.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/07/25/093138.htm
tilføjet af

Kører Danske tog med ERTMS ?

Nu anser jeg en milliard brugt på sundhedsvæsenet, som penge smidt direkte i alt for høje lønninger.
Men det var nu ikke lige det jeg gik efter.
Hvis der er en fejl som koster omkring 80 mennesker livet, og som kan rettes på baggrund af en sådan erfaring, så er det jo idioti hvis ikke man kigger på det.
Det er jo "gratis" erfaring, som almindeligvis hurtigt og forholdsvis billigt kan bidrage til øget sikkerhed.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.